رفتن به محتوای اصلی

در تابستان ۹۸بر اساس امار سایت انکور ۹۵ درصد مخاطبان پادکست سرم اطلاعات در  کشور ایران هستند که این افراد از طریق ۸ پلت فرم پادکست را دریافت می کنند.

چرا تبلیغات خود را در پادکست انجام دهیم؟

با محتوای صوتی مناسب، خیلی زود توجه شنوندگان را جلب می‌کنید و می‌توانید مخاطبانی از سراسر جهان بدست آورید. اگر یک کسب و کار دارید ازپادکست برای رشد پایه‌ی مشتری خود استفاده کنید. شما می‌توانید محتوای با کیفیت ارائه دهید و ارتباط با مشتریان خود را حفظ کنید و محصول و یا خدمات خود را در ذهن آن‌ها ثبت کنید. از آنجا که همه‌ی مخاطبان به یک نوع محتوا علاقه‌مند نیستند، بنابراین ساخت پادکست‌ها برای آن دسته از افرادی که علاقه‌ای به خواندن مقاله یا دیدن ویدیو ندارند، لازم است. بسیاری از افراد محتوای صوتی را دوست دارند چرا که می‌توانند از آن در حین انجام کارهای دیگر استفاده کنند. بنابراین پادکست برای تبلیغات، بازاریابی و افزایش مخاطبان بسیار مؤثر است.

  • مخاطب یک رابطه‌ی شخصی با محتوا برقرار می‌کند

صدای انسان یک نوع ارتباطی با مخاطب ایجاد می‌کند که یک نوشته‌ی مکتوب نمی‌تواند. هنگامی که شما به صدای تولیدکننده پادکست گوش می‌دهید، می‌توانید عواطف و هیجانات تولیدکننده پادکست را احساس کنید و احساس می‌کنید او را می‌شناسید. شنوندگان از طریق محتوای صوتیرابطه‌ی خود را با شما گسترش می‌دهند. این نوع رابطه برای افزایش و تبدیل مخاطب به هواداران و مشتریان وفادار، بسیار مناسب است. پادکست یک راه قدرتمند برای مخاطبان شما برای دریافت پیام است. اگر شما یک کسب ‌و کار داشته باشید، آن‌ها به مشتریان دائمی تبدیل شده که به نظرات و تخصص شما فکر کرده و بازخورد می‌دهند. بنابراین با تولید پادکست‌های مختلف یک ارتباط قوی‌تر با مخاطبان و مشتریان خود ایجاد می‌کنید.

  • ایجاد ارتباط نزدیک با مخاطب

مخاطب صدای گوینده را می‌شنود و ارتباط قوی‌تری نسبت به خواندن اطلاعات بر روی یک صفحه‌ی وب ایجاد می‌شود. اگر شما به طور منظم در  پادکست تبلیغ خود را منتشر کنید، شنوندگان با برند شما آشنا می‌شوند. این آشنایی باعث بازگشت مخاطب به سایت و حفظ او می‌شود و نام شرکت شما در ذهن آن‌ها باقی می‌ماند. تولید محتوای صوتی راه شخصی‌تر برای رسیدن به مشتریان احتمالی جدید است. آن‌ها دید و برداشت بهتری از ارزش‌ها و روش‌های انجام کسب و کار شما بدست می‌آورند. مخاطبان نیز انعطاف‌پذیری بیشتری در نحوه‌ی گوش دادن به پادکست‌ها دارند چون برخلاف بسیاری از محتواهای دیگر، در حین انجام کارهای دیگر می‌توانند به فایل صوتی گوش دهند.

  • دریافت سیگنال‌های اجتماعی بیشتر

به گفته‌ی مرکز تحقیقات پیو، ۲۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی بیشتر از ۱۲ سال سن به حداقل یک پادکست در ماه گوش می‌دهند. این تعداد از سال ۲۰۰۸ افزایش یافته است و انتظار می‌رود که سریع‌تر افزایش یابد. در ایران نیز در چند سال اخیر شاهد افزایش استفاده از پادکست‌ها و انواع محتوای صوتی بوده‌ایم. وقتی شنوندگان پادکست را در شبکه اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، آن‌ها سیگنال‌های اجتماعی را به موتورهای جستجو می‌فرستند که به رتبه و عملکرد بهینه‌سازی موتورهای جستجو شما کمک می‌کند. بنابراین مطمئن شوید پادکست را می‌توان به راحتی به اشتراک گذاشت.

چه‌جور آدمهایی پادکست می‌شنوند؟(برگرفته از سایت چنل بی)

شنونده‌های پادکست زیاد نیستند اما خوب دقت می‌کنند.

بیشتر شنونده‌ها با پادکست و میزبانش ارتباط نزدیک و شخصی برقرار می‌کنند. این مهم‌ترین سرمایه‌ی پادکست‌ساز و البته همان چیزی است که انتخاب اسپانسر را حساس می‌کند. شنونده‌ها به صدایی که ساعت‌ها در گوششان قصه گفته و حرف زده اعتماد می‌کنند. اگر این اعتماد به هر دلیلی مخدوش بشود شما و پادکست شما و برندی که اسمش در پادکست شما برده شده و حتی شاید بقیه‌ی پادکست‌های فارسی هم متضرر شوند.

شنونده‌های پادکست تبلیغ‌ها را می‌شنوند.

اهمیت این جمله وقتی معلوم می‌شود که حواسمان به تبلیغات ویدیویی و رفتار بیننده با آنها باشد. آخرین باری که تیزر قبل از ویدیویی را جلو زدید کی بود؟ پنج دقیقه پیش؟ دیشب؟ آخرین بار که این کار را برای پادکست کردید کی بود؟ احتمالاً خیلی وقت پیش. بیش از ۷۵٪ شنونده‌ها پادکست را تا آخر می‌شوند و کمتر از ده درصد شنونده‌های پادکست از روی تبلیغات می‌پرند. البته اشتباه‌های ما پادکست‌سازها ممکن است این آمار را خیلی زود عوض کنند ولی حداقل فعلا شنونده‌های پادکست تیزرها را گوش می‌کنند.

شنیدن البته که لازم است ولی خیلی وقت‌ها کافی نیست. برای اثرگذار شدن، خیلی از تبلیغات باید بتوانند با شنونده ارتباط برقرار کنند. اینجا تجربه نشان می‌دهد که ارتباطی که شنونده‌ها با چیزهایی که در پادکست محبوبشان تبلیغ شده‌اند فراتر از ارتباط معمول مصرف‌کننده و محصول است. نمونه‌های خارجی این ارتباط را می‌توان در اثرگذاری Mailchimp وSquarespace , Blue Apron و بقیه‌ی برندهایی که بیشترین تبلیغات پادکستی را می‌کنند دید. این حساب در مدیوم به صورت تخصصی در این باره می‌نویسد و تحقیق می‌کند. بین برندهای ایرانی هم اثرگذاری تبلیغات رژین در پادکست چنل‌بی نمونه‌ی برجسته‌ای بود. رژین البته برند آن‌لاینی نیست و بیشتر فروشش در سوپرمارکت‌هاست. اما در زمان نوشتن این پست در تیر ۹۸ و در حالی‌که از آخرین تیزر رژین در پادکست چند ماه می‌گذرد هنوز کاربرهای توییتر فارسی درباره‌ی محصول ویژه‌ی رژین که در چنل‌بی تبلیغ شده بود حرف می‌زنند.

شنونده‌های پادکست مرجع هستند.

کسانی که پادکست فارسی گوش می‌کنند عموما تحصیلات و درآمد و سطح زندگی بالاتر از میانگین جامعه دارند. بسیاری از پادکست‌شنو‌ها خودشان از گروه‌های مرجع هستند. پادکست و مخصوصا پادکست فارسی را همین ویژگی شنونده‌هایش گسترش داده و در چند سال اخیر به اینهمه آدم جدید معرفی کرده. همین آدم‌ها می‌توانند وقتی محصول جدیدی را بشناسند و بپسندند به بقیه هم معرفی‌اش کنند. یکی از اهداف تبلیغ‌کردن همین است که به جایی برسیم که مردم خودجوش درباره‌ی محصولمان حرف بزنند. در این راه پادکست یه ابزار خیلی موفق است.

تبلیغ در پادکست هدفمند است.

خیلی از شنونده‌های پادکست‌ جوان‌هایی هستند که از روش‌های دیگر به سختی می‌شود بهشان دسترسی پیدا کرد. تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردی روش‌های موثری برای ارتباط گرفتن با این گروه نیستند. پادکست‌ محتوایی است که این دسته از شنونده‌ها با توجه و دقت مصرف می‌کنند و اگر محصول و پیام و داستان درست انتخاب شده باشد، می‌تواند خوب در ذهنشان بنشیند.